Nikon D80 + 50mm 1.8 D baru angkat!

>> Wednesday, March 16, 2011

Salam semua. Sudah lebih setengah tahun saya meminati camera dan mengusha barang2 di mudah.my, photomalaysia, FTZ, akhirnya saya angkatla sebijik camera berjenama Nikon model D80 (2nd tapi...hehe..) pada bulan 12/2010 yang lepas. Susah jugak nak cari yang terbaik + value for money nie.hehe.. 3,4 bulan duk usha saja dan tanya2 rakan2 model ape yang terbaik..akhirnya Model D80 jugak saya rembat..hati mmg nak angkat D90 tapi belum mampu buat masa nie... akan datang pasti saya upgrade ke D90!!


Nielah... my first DSLR Nikon D80..:)

Bercerita mengenai Nikon D80 model ini adalah model abang kepada Nikon D90, disebabkan ianya dalam kelas PRo-Level jadi banyak jgk function yang boleh di godek2.. tidak la macam Entry-Level cam Nikon D3xxx yang hanya mempunyai function yang terhad.. harga dibeli oleh saya lebih kurang 1k++ dibeli melalui mudah.my oleh seorang Wedding Photography yang mempyai DSLR lebih..hehe.. thanks to bro Azri!

Mula-mula beli body saja...selepas itu usha la pulak lens..Akhirnya selepas budget dah cukup cun-cun ade orang mau tolak area Kuching, Sarawak lens Nikkor 50mm 1.8D potrait lens yang ckup budget tetapi kualiti gambar yang cukup bagus... :). Maka sekarang aku mempunyai DSLR yang kombinasi yang cukup baik terutama untuk mengambil gambar potrait.

Nie lens yang dipakai skrg 50mm 1.8D..

Tgh kumpul duit untuk beli zoom or kit lens pulak..target 18-105mSkrg saya masih dalam proses pembelajaran untuk mengambil gambar yang bagus...bukan mahu jadi fotografi yang otai, cuma sekadar ingin merakamkan potret2 keluarga sebagai kenang-kenangan.. Salam.

2 comments:

Anonymous March 17, 2011 at 5:54 AM  

feewwittt...(^_^)

Azemeen January 26, 2012 at 1:10 AM  

kalu demo nk belajar ambik gambar, masuk kelab nikon..www.nikonclub.com.my..register kat sana..nikon buat event dan kelas pada harga rm50 ajer..basic kadang2 dia bg free jer..atau pun, ikut otai2 yg ada kat kuching nuh...

Post a Comment

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP